עניין השמחה

הרב שראל רוזנבלט

לשים את הז'יטונים על השמחה

עד כמה חשובה לתורה השמחה? כנראה שמאד. 

את זה אנחנו לומדים בכך שהתורה שמה כמעט את כל "הז'יטונים" שלה על עניין השמחה, שהרי לפי הפסוקים ישנה סיבה מרכזית לכל הצרות הכתובות בפרשה: "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובשטוב לבב מרוב כל". ללמדנו שעבודת ה' עושים בשמחה או לא עושים בכלל

אך כיצד מגיעים אליה? האם התורה מציבה לנו שאיפה מבלי להדריך אותנו אליה?

 

התורה הקדימה תרופה למכה ובפתיחת הפרשה מלמדת אותנו את הסוד אל השמחה. בעת שמביא האדם את ביכורי פירותיו למקדש הוא אומר את 'מקרא ביכורים' ובו הוא מספר את הסיפור של עם ישראל,. על לבן הארמי, ועל מצרים ועל כל המסע עד שהגענו אל המקום וזמן שבו יש לו נחלה ופירות ופרנסה. 

בסוף הדברים נאמר: "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוהיך ולביתך אתה והלוי והגר אשר בקרבך". אם כן, בדרך אל השמחה מספר תחנות. 

  1. יודעים לוותר. יודעים לתת. לא רק לקבל. 
  2. יודעים לראות את הטוב מתוך הפרספקטיבה ההיסטורית. זוכרים את קללות העבר וממילא יודעים להעריך את הברכה של ההווה. יודעים לומר שהמציאות היום היא המציאות הטובה והמבורכת. 
  3. מסגלים על ידי כך עין טובה על המציאות. 

כאשר אדם מסגל לעצמנו הרגלים אלו הוא רואה ברכה ומתוך כך שמח. ואם חלילה להפך הרי שאותה המציאות תראה לו כמדכאת ומקוללת. 

 

לפי דברינו יוצא שעבודת ה' בשמחה תתכן כאשר האדם בעצמו הוא אדם שמח וזאת ע"י הנתינה והעין הטובה. 

שאנחנו אומרים 'תכלה שנה וקללותיה' אנחנו צריכים לא רק לבקש את זה מריבונו של עולם אלא לומר את זה גם לעצמנו. ומתוך העין הטובה והשמחה שנתמלא נזכה ונמשיך עלינו טובה ושמחה מן שמיא. 

הרב שראל רוזנבלט

הרב שראל רוזנבלט משמש כראש הישיבה ור"מ שיעור א'. מייסד-שותף ועמית בכיר במרכז הבין-דתי אור תורה ובית המדרש לישראל והאנושות. הרב שראל פעיל זה למעלה מעשור בשיח בין-דתי הן ברמה הארצית והן בפרויקטים בינלאומיים. בעבר שימש כראש כולל ההלכה ע"ש שטראוס להכשרת רבנים ומנהיגי קהילה וכן כרב קהילת הרימון באפרת. בוגר תואר B.e.d בחינוך ומחשבת ישראל ותושב"ע במכללת הרצוג, וכן מוסמך במחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון. עבודת המאסטר שלו עסקה בקבלת הרמב"ן וראשוני המקובלים בגירונה. מתגורר באפרת, נשוי לצורית ואב לחמישה ילדים.

עניין השמחה

לשים את הז'יטונים על השמחה

עד כמה חשובה לתורה השמחה? כנראה שמאד. 

את זה אנחנו לומדים בכך שהתורה שמה כמעט את כל "הז'יטונים" שלה על עניין השמחה, שהרי לפי הפסוקים ישנה סיבה מרכזית לכל הצרות הכתובות בפרשה: "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובשטוב לבב מרוב כל". ללמדנו שעבודת ה' עושים בשמחה או לא עושים בכלל

אך כיצד מגיעים אליה? האם התורה מציבה לנו שאיפה מבלי להדריך אותנו אליה?

 

התורה הקדימה תרופה למכה ובפתיחת הפרשה מלמדת אותנו את הסוד אל השמחה. בעת שמביא האדם את ביכורי פירותיו למקדש הוא אומר את 'מקרא ביכורים' ובו הוא מספר את הסיפור של עם ישראל,. על לבן הארמי, ועל מצרים ועל כל המסע עד שהגענו אל המקום וזמן שבו יש לו נחלה ופירות ופרנסה. 

בסוף הדברים נאמר: "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוהיך ולביתך אתה והלוי והגר אשר בקרבך". אם כן, בדרך אל השמחה מספר תחנות. 

  1. יודעים לוותר. יודעים לתת. לא רק לקבל. 
  2. יודעים לראות את הטוב מתוך הפרספקטיבה ההיסטורית. זוכרים את קללות העבר וממילא יודעים להעריך את הברכה של ההווה. יודעים לומר שהמציאות היום היא המציאות הטובה והמבורכת. 
  3. מסגלים על ידי כך עין טובה על המציאות. 

כאשר אדם מסגל לעצמנו הרגלים אלו הוא רואה ברכה ומתוך כך שמח. ואם חלילה להפך הרי שאותה המציאות תראה לו כמדכאת ומקוללת. 

 

לפי דברינו יוצא שעבודת ה' בשמחה תתכן כאשר האדם בעצמו הוא אדם שמח וזאת ע"י הנתינה והעין הטובה. 

שאנחנו אומרים 'תכלה שנה וקללותיה' אנחנו צריכים לא רק לבקש את זה מריבונו של עולם אלא לומר את זה גם לעצמנו. ומתוך העין הטובה והשמחה שנתמלא נזכה ונמשיך עלינו טובה ושמחה מן שמיא. 

הרב שראל רוזנבלט

הרב שראל רוזנבלט משמש כראש הישיבה ור"מ שיעור א'. מייסד-שותף ועמית בכיר במרכז הבין-דתי אור תורה ובית המדרש לישראל והאנושות. הרב שראל פעיל זה למעלה מעשור בשיח בין-דתי הן ברמה הארצית והן בפרויקטים בינלאומיים. בעבר שימש כראש כולל ההלכה ע"ש שטראוס להכשרת רבנים ומנהיגי קהילה וכן כרב קהילת הרימון באפרת. בוגר תואר B.e.d בחינוך ומחשבת ישראל ותושב"ע במכללת הרצוג, וכן מוסמך במחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון. עבודת המאסטר שלו עסקה בקבלת הרמב"ן וראשוני המקובלים בגירונה. מתגורר באפרת, נשוי לצורית ואב לחמישה ילדים.

No items found.

דעת; תורה הוא פרויקט ייחודי בבית המדרש למחשבה יהודית. הפרויקט מבקש להיות מקום לתוכן תורני והגותי איכותי, ולמבקשי דעת וחכמה במרחב הרשת.