בין היציאה ממצרים להגעה לארץ ישראל

הרב שראל רוזנבלט

בין היציאה ממצרים להגעה לארץ ישראל

פרשת בשלח

 

מארץ מצרים יצאנו אך לארץ ישראל טרם הגענו.

כמה פעמים לאורך ההיסטוריה אנחנו כעם ישראל וגם כאנשים פרטיים נמצאים בתווך, בין ההחלטה והיציאה בפועל ממקום מיצר, אך טרם הגענו אל המנוחה ואל הנחלה ואנו מוצאים את עצמנו מול חומת הים, במדבר, בארץ ציה ועייף בלי מים.

 

היש ה' בקרבנו אם אין?! צועקים עם ישראל בראשית דרכם במדבר, וצעקו אבותינו במשך אלפי שנים.

 

הזוהר הקדוש מלמד שפירוש הפסוק הוא איננו האם יש אלוקים או אין אלוקים. אלא באיזה אופן משגיח הקב"ה על עולמו ועל עמו – האם בבחינת 'יש' או שמא בבחינת 'אין'. מתי הקב"ה נוכח ומשגיח ועוזר ומציל ומתי מתעלה מעלה, נעלם בחביון עוזו ומותיר אותנו לבד להתמודד עם המציאות הקשה.

 

בכל תהליך יציאת מצרים הקב"ה היה נוכח במלוא עוצמתו. ניסים ונפלאות. שינוי סדרי בראשית. טבעי אפוא שכאשר בני ישראל עומדים נבוכים בין הים מחד לצבא מצרים מאידך, הם יפנו אל ה' בתפילה ובצעקה. אך כאן מגיעה התשובה המפתיעה של הקב"ה:

" וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, מַה-תִּצְעַק אֵלָי; דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְיִסָּעוּ" (שמות יד, טו)

דברי הקב"ה צריכים עיון רב. מה הכוונה "מה תצעק אלי"? הרי זה מה שצריך לעשות, לא כן? יהודי בשעת מצוקה צריך לצעוק ולהתפלל, והרי כל גאולת מצרים התחילה ע"י הצעקה: "וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה.  וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ ". הקב"ה בדברים אלו מבקש ללמדנו שיעור חשוב. בתחילה ה' נוכח, נמצא, מוביל את האדם בהשגחה פרטית למקום שבו אני צריך להיות ואז הוא עוזב. מתעלה. שותק. זאת, כדי שהאדם עצמו יבחר. שהאדם יבין וידע שהוא לא רק מובל אלא גם מוביל. שהכח לבחור נכון ולתקן את המציאות מצוי בתוכו.

פרשת בשלח, מבקשת ללמדנו לא רק איך יוצאים ממצרים אלא כיצד מגיעים לארץ ישראל. הקב"ה מוביל אותנו לצמתים ושם אנחנו בוחרים וקובעים את השביל בו יצעד האדם ובו יצעדו ישראל.

ברגעים האלו שאנחנו מרגישים ש'עזב אלוקים את הארץ', שעכשיו הקב"ה הוא בבחינת 'אין', זה המקום שבו אני נדרש מתוך עמל לבחור ולעשות את הצעד קדימה. בחירה זו מבררת באופן הטוב ביותר לא רק האם הקב"ה הוציא אותי ממצרים אלא האם אני מוציא את מצרים מתוכי, האם אני צועד לארץ ישרא

הרב שראל רוזנבלט

הרב שראל רוזנבלט משמש כראש הישיבה ור"מ שיעור א'. מייסד-שותף ועמית בכיר במרכז הבין-דתי אור תורה ובית המדרש לישראל והאנושות. הרב שראל פעיל זה למעלה מעשור בשיח בין-דתי הן ברמה הארצית והן בפרויקטים בינלאומיים. בעבר שימש כראש כולל ההלכה ע"ש שטראוס להכשרת רבנים ומנהיגי קהילה וכן כרב קהילת הרימון באפרת. בוגר תואר B.e.d בחינוך ומחשבת ישראל ותושב"ע במכללת הרצוג, וכן מוסמך במחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון. עבודת המאסטר שלו עסקה בקבלת הרמב"ן וראשוני המקובלים בגירונה. מתגורר באפרת, נשוי לצורית ואב לחמישה ילדים.

בין היציאה ממצרים להגעה לארץ ישראל

בין היציאה ממצרים להגעה לארץ ישראל

פרשת בשלח

 

מארץ מצרים יצאנו אך לארץ ישראל טרם הגענו.

כמה פעמים לאורך ההיסטוריה אנחנו כעם ישראל וגם כאנשים פרטיים נמצאים בתווך, בין ההחלטה והיציאה בפועל ממקום מיצר, אך טרם הגענו אל המנוחה ואל הנחלה ואנו מוצאים את עצמנו מול חומת הים, במדבר, בארץ ציה ועייף בלי מים.

 

היש ה' בקרבנו אם אין?! צועקים עם ישראל בראשית דרכם במדבר, וצעקו אבותינו במשך אלפי שנים.

 

הזוהר הקדוש מלמד שפירוש הפסוק הוא איננו האם יש אלוקים או אין אלוקים. אלא באיזה אופן משגיח הקב"ה על עולמו ועל עמו – האם בבחינת 'יש' או שמא בבחינת 'אין'. מתי הקב"ה נוכח ומשגיח ועוזר ומציל ומתי מתעלה מעלה, נעלם בחביון עוזו ומותיר אותנו לבד להתמודד עם המציאות הקשה.

 

בכל תהליך יציאת מצרים הקב"ה היה נוכח במלוא עוצמתו. ניסים ונפלאות. שינוי סדרי בראשית. טבעי אפוא שכאשר בני ישראל עומדים נבוכים בין הים מחד לצבא מצרים מאידך, הם יפנו אל ה' בתפילה ובצעקה. אך כאן מגיעה התשובה המפתיעה של הקב"ה:

" וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, מַה-תִּצְעַק אֵלָי; דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְיִסָּעוּ" (שמות יד, טו)

דברי הקב"ה צריכים עיון רב. מה הכוונה "מה תצעק אלי"? הרי זה מה שצריך לעשות, לא כן? יהודי בשעת מצוקה צריך לצעוק ולהתפלל, והרי כל גאולת מצרים התחילה ע"י הצעקה: "וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה.  וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ ". הקב"ה בדברים אלו מבקש ללמדנו שיעור חשוב. בתחילה ה' נוכח, נמצא, מוביל את האדם בהשגחה פרטית למקום שבו אני צריך להיות ואז הוא עוזב. מתעלה. שותק. זאת, כדי שהאדם עצמו יבחר. שהאדם יבין וידע שהוא לא רק מובל אלא גם מוביל. שהכח לבחור נכון ולתקן את המציאות מצוי בתוכו.

פרשת בשלח, מבקשת ללמדנו לא רק איך יוצאים ממצרים אלא כיצד מגיעים לארץ ישראל. הקב"ה מוביל אותנו לצמתים ושם אנחנו בוחרים וקובעים את השביל בו יצעד האדם ובו יצעדו ישראל.

ברגעים האלו שאנחנו מרגישים ש'עזב אלוקים את הארץ', שעכשיו הקב"ה הוא בבחינת 'אין', זה המקום שבו אני נדרש מתוך עמל לבחור ולעשות את הצעד קדימה. בחירה זו מבררת באופן הטוב ביותר לא רק האם הקב"ה הוציא אותי ממצרים אלא האם אני מוציא את מצרים מתוכי, האם אני צועד לארץ ישרא

הרב שראל רוזנבלט

הרב שראל רוזנבלט משמש כראש הישיבה ור"מ שיעור א'. מייסד-שותף ועמית בכיר במרכז הבין-דתי אור תורה ובית המדרש לישראל והאנושות. הרב שראל פעיל זה למעלה מעשור בשיח בין-דתי הן ברמה הארצית והן בפרויקטים בינלאומיים. בעבר שימש כראש כולל ההלכה ע"ש שטראוס להכשרת רבנים ומנהיגי קהילה וכן כרב קהילת הרימון באפרת. בוגר תואר B.e.d בחינוך ומחשבת ישראל ותושב"ע במכללת הרצוג, וכן מוסמך במחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון. עבודת המאסטר שלו עסקה בקבלת הרמב"ן וראשוני המקובלים בגירונה. מתגורר באפרת, נשוי לצורית ואב לחמישה ילדים.

No items found.

דעת; תורה הוא פרויקט ייחודי בבית המדרש למחשבה יהודית. הפרויקט מבקש להיות מקום לתוכן תורני והגותי איכותי, ולמבקשי דעת וחכמה במרחב הרשת.