להמתיק את הדין

הרב שראל רוזנבלט

מיהו איש הסוד? זה שמסוגל לראות מבעד לגלוי ולפשוט; מי שמסוגל לשמוע את הצלילים הנסתרים המתנגנים בשקט בתוך המולת החיים; מי שמסוגל לזהות את שורש הטוב והחסד גם במצב של כעס ומריבה; לחוש את הקדושה גם בתוך מציאות של חורבן. איש הסוד הוא זה שזוכר את הברית גם כאשר נדמה כי היא מתפרקת לנגד עיניו.

 

פרשת בחוקותי, לאחר רשימה קצרה של ברכות לשומעים בקול ה', מגוללת מסכת של קללות נמרצות אם ח"ו עם ישראל אינו שומע בקולו של הקב"ה ומואס במצוותיו. אחת מהן היא: "והשימותי את מקדשיכם" (כו,לא). הכעס כל כך גדול עד שאפילו המקדש יהיה שמם. 

זה הפשט. אולם איך חכמים קוראים את הפסוק הזה? 

רבי יהודה במשנה במסכת מגילה (ג,ג) מלמד שקדושת בית הכנסת נשארת בו גם לאחר שחרב. המשמעות ההלכתית היא שגם בתי כנסת חרבים (ואפילו מתקופות קדומות) אסור לישן בהם, או לעשות בתוכם פיקניק ועוד (שו"ע או"ח סימן קנא). 

מהיכן לומד את זה רבי יהודה? שנאמר: "והשימותי את מקדשיכם = קדושתן אף שהן שוממין". את אותו פסוק שאומר בפשט שאפילו המקדש יהיה שומם, רבי יהודה שומע בו קול נסתר שאומר שגם לאחר שהוא שמם וחרב הוא עדיין מכונה 'מקדש'(!!). 

 

בתוך כל הקללות והכעס, והשבר והחורבן חכמים מצליחים לשמוע תדר אחר שמסתתר בתוך המילים, תדר שלעולם לא פוסק; ברית וקדושה שתמיד נמצאים בבסיס הקשר. את המילים שמבשרות דין מצליחים חכמים להמתיק ולראות בהם בשורה אחרת. ואולי הכעס והשבר הם תוצאה לא רק של הכישלונות והעוונות אלא גם ואולי בעיקר של אהבה ואכפתיות. מי שכועס סימן שאכפת לו. 

לקראת סוף הפרשה נאמר: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיהֶם". הקב"ה לא מעוניין בשבירת הברית אלא בכינונה מחדש. החידוש של חכמים הוא בכך שגם בתוך הקללות עצמם הם מצליחים לזהות את האהבה המסותרת. 

 

זהו איש סוד. כך בין אדם למקום וכך גם בין חברים ובין בני זוג ובתוך המשפחה.

בזוגיות של סוד בני הזוג לא נשארים ולא משועבדים לשפה השיפוטית; הם אינם שוכחים את הברית והחסד העומדים ברקע באופן תמידי ומתוך כך יכולים לכוון אחרת את המשברים והנפילות.

הרב שראל רוזנבלט

הרב שראל רוזנבלט משמש כראש הישיבה ור"מ שיעור א'. מייסד-שותף ועמית בכיר במרכז הבין-דתי אור תורה ובית המדרש לישראל והאנושות. הרב שראל פעיל זה למעלה מעשור בשיח בין-דתי הן ברמה הארצית והן בפרויקטים בינלאומיים. בעבר שימש כראש כולל ההלכה ע"ש שטראוס להכשרת רבנים ומנהיגי קהילה וכן כרב קהילת הרימון באפרת. בוגר תואר B.e.d בחינוך ומחשבת ישראל ותושב"ע במכללת הרצוג, וכן מוסמך במחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון. עבודת המאסטר שלו עסקה בקבלת הרמב"ן וראשוני המקובלים בגירונה. מתגורר באפרת, נשוי לצורית ואב לחמישה ילדים.

להמתיק את הדין

מיהו איש הסוד? זה שמסוגל לראות מבעד לגלוי ולפשוט; מי שמסוגל לשמוע את הצלילים הנסתרים המתנגנים בשקט בתוך המולת החיים; מי שמסוגל לזהות את שורש הטוב והחסד גם במצב של כעס ומריבה; לחוש את הקדושה גם בתוך מציאות של חורבן. איש הסוד הוא זה שזוכר את הברית גם כאשר נדמה כי היא מתפרקת לנגד עיניו.

 

פרשת בחוקותי, לאחר רשימה קצרה של ברכות לשומעים בקול ה', מגוללת מסכת של קללות נמרצות אם ח"ו עם ישראל אינו שומע בקולו של הקב"ה ומואס במצוותיו. אחת מהן היא: "והשימותי את מקדשיכם" (כו,לא). הכעס כל כך גדול עד שאפילו המקדש יהיה שמם. 

זה הפשט. אולם איך חכמים קוראים את הפסוק הזה? 

רבי יהודה במשנה במסכת מגילה (ג,ג) מלמד שקדושת בית הכנסת נשארת בו גם לאחר שחרב. המשמעות ההלכתית היא שגם בתי כנסת חרבים (ואפילו מתקופות קדומות) אסור לישן בהם, או לעשות בתוכם פיקניק ועוד (שו"ע או"ח סימן קנא). 

מהיכן לומד את זה רבי יהודה? שנאמר: "והשימותי את מקדשיכם = קדושתן אף שהן שוממין". את אותו פסוק שאומר בפשט שאפילו המקדש יהיה שומם, רבי יהודה שומע בו קול נסתר שאומר שגם לאחר שהוא שמם וחרב הוא עדיין מכונה 'מקדש'(!!). 

 

בתוך כל הקללות והכעס, והשבר והחורבן חכמים מצליחים לשמוע תדר אחר שמסתתר בתוך המילים, תדר שלעולם לא פוסק; ברית וקדושה שתמיד נמצאים בבסיס הקשר. את המילים שמבשרות דין מצליחים חכמים להמתיק ולראות בהם בשורה אחרת. ואולי הכעס והשבר הם תוצאה לא רק של הכישלונות והעוונות אלא גם ואולי בעיקר של אהבה ואכפתיות. מי שכועס סימן שאכפת לו. 

לקראת סוף הפרשה נאמר: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיהֶם". הקב"ה לא מעוניין בשבירת הברית אלא בכינונה מחדש. החידוש של חכמים הוא בכך שגם בתוך הקללות עצמם הם מצליחים לזהות את האהבה המסותרת. 

 

זהו איש סוד. כך בין אדם למקום וכך גם בין חברים ובין בני זוג ובתוך המשפחה.

בזוגיות של סוד בני הזוג לא נשארים ולא משועבדים לשפה השיפוטית; הם אינם שוכחים את הברית והחסד העומדים ברקע באופן תמידי ומתוך כך יכולים לכוון אחרת את המשברים והנפילות.

הרב שראל רוזנבלט

הרב שראל רוזנבלט משמש כראש הישיבה ור"מ שיעור א'. מייסד-שותף ועמית בכיר במרכז הבין-דתי אור תורה ובית המדרש לישראל והאנושות. הרב שראל פעיל זה למעלה מעשור בשיח בין-דתי הן ברמה הארצית והן בפרויקטים בינלאומיים. בעבר שימש כראש כולל ההלכה ע"ש שטראוס להכשרת רבנים ומנהיגי קהילה וכן כרב קהילת הרימון באפרת. בוגר תואר B.e.d בחינוך ומחשבת ישראל ותושב"ע במכללת הרצוג, וכן מוסמך במחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון. עבודת המאסטר שלו עסקה בקבלת הרמב"ן וראשוני המקובלים בגירונה. מתגורר באפרת, נשוי לצורית ואב לחמישה ילדים.

No items found.

דעת; תורה הוא פרויקט ייחודי בבית המדרש למחשבה יהודית. הפרויקט מבקש להיות מקום לתוכן תורני והגותי איכותי, ולמבקשי דעת וחכמה במרחב הרשת.