המדריך לנבוך הצעיר (1) - "אלוהים משחק בקוביות"

דעת; תורה

בסדרת "המדריך לנבוך הצעיר" נבחן מספר ספרי אמונה מודרניים. נפתח את הסדרה עם "אלוהים משחק בקוביות" של הרב מיכאל אברהם.

לאורך הדורות, עולם המחשבה היהודי נאלץ להתמודד עם שאלות אמוניות רבות ונוקבות, שקראו תיגר על האמונה הדתית. אתגרים אלו יצרו ספרות הגותית ענפה שלגדולי ישראל לאורך הדורות, שנדרשו לשאלות אלו וניסו לתת להן מענה ראוי עבור היהודי הנבוך.

דור דור ואתגריו, דור דור ומענותיו. אם בזמנים עברו מרכז הדיון היה מול הפילוסופיה היוונית והנצרות, הרי שכיום האתגרים הם בעיקר מול החילונות והאתאיזם. בסדרת #המדריך_לנבוך_הצעיר נסקור מספר ספרי אמונה משמעותיים שיצאו בדורנו, וננסה לעמוד על טיבם. בואו נתחיל.

***

נפתח את הסדרה עם ספר שעוסק רובו ככולו בשאלת היסוד. "אלוהים משחק בקוביות" (ידיעות ספרים, 2011) של הרב מיכאל אברהם (מ"א) מתמודד עם שאלת קיומו של אלוהים. זהו מעין "ספר תגובה" לספרו הפופולרי של ריצ'רד דוקינס "יש אלוהים?", שמציג את הטיעונים המרכזיים של האתאיזם בימינו, ומתמקד גם בסוגיית האבולוציה והשלכותיה האמוניות.

הרב מ"א נכנס לעובי הקורה של הטיעונים הלוגיים והפילוסופיים,חושף את הנחות המוצא הסמויות של האתאיזם המטריאליסטי, ותוקף אותן. אלו דיונים שמחזירים למגרש את מיטב ההוכחות לקיומו של אלוהים בימי הביניים: הטיעון מן התכנון(עולם מתוכנן מצביע על מישהו שתכנן אותו); הראיה הקוסמולוגית (אם לכל דבר יש סיבה, אזי חייבת להיות 'סיבה ראשונה' שהתחילה את הכל) ועוד. גם השאלה על המטריאליזם – האם העולם מורכב גם מהיבט רוחני או ש'הכל חומר' – נכנסת בחומר הנלמד.

להוכחות הללו הרב מ"א מבצע תיקוף ו'עדכוני גרסה' (הדרושים בעקבות ההתפתחויות הפילוסופיות בתקופה המודרנית), ומחזיר אותם למגרש הדיונים העכשווי. הניתוח רחב ומעמיק, והאבחנות שעולות בספר חדות ומושחזות. במישורי הדיון הפילוסופיים, רוב ככל הקוראים הנבוכים יצאו מהספר עם תובנות חדשות בנוגע לשאלות הללו.

זהו ספר עיון למיטיבי לכת. לאלו שמחפשים דיון תשתיתי ביסודות הפילוסופיים זהו ספר מעולה, אך אלו שמעוניינים במשהו מעט יותר קליל יתקשו להחזיק מעמד. יש גם לציין שיש היבט מעט 'טרחני' בספר, כשלעיתים עולה התחושה שיש חזרתיות מסוימת בדבריו.

וכאן גם חשוב גם להצביע על גבולות הגזרה של הספר, וממילא גם על מגבלותיו. כפי שמ"א מציין בעצמו, הספר דן אך ורק בשאלת קיומו של אלוהים, ללא הבדלי דת. זהו 'אל פילוסופי', והדיון ב'אל יהודי' (השגחה, התגלות בהר סיני וכו') אינו שייך לתחומו. יותר מזה, מי שמרגיש שהדיון במישור הלוגי לבדו לא ממצה את הרבדים הנוספים של חיינו האמוניים (וחיינו בכלל), יתקשה להתחבר לספר זה, כמו גם לגישתו הכללית של מ"א. את הביקורת הזו תמצת בחריפות אחד ממבקריו בכך ש"הלוגיקה העבירה אותו על דעתו".

בסך הכל, לספר של הרב מיכאל אברהם (ולדבריו באופן כללי) יש מקום חשוב מאד בשיח האמוני בימינו. לאלו שנבוכים במישור הלוגי-פילוסופי, כדאי ללמוד אותו ואת ספריו. לאלו שמרגישים ששאלותיהם האמוניות אינן נמצאות במישור הלוגי בלבד, מוזמנים להישאר איתנו לפרק הבא בסדרה.

דעת; תורה

דעת; תורה הינו מיזם להפצת תוצרי בית המדרש למחשבה ברשת האינטרנט. עקבו אחרינו גם בפייסבוק :-)

המדריך לנבוך הצעיר (1) - "אלוהים משחק בקוביות"

בסדרת "המדריך לנבוך הצעיר" נבחן מספר ספרי אמונה מודרניים. נפתח את הסדרה עם "אלוהים משחק בקוביות" של הרב מיכאל אברהם.

לאורך הדורות, עולם המחשבה היהודי נאלץ להתמודד עם שאלות אמוניות רבות ונוקבות, שקראו תיגר על האמונה הדתית. אתגרים אלו יצרו ספרות הגותית ענפה שלגדולי ישראל לאורך הדורות, שנדרשו לשאלות אלו וניסו לתת להן מענה ראוי עבור היהודי הנבוך.

דור דור ואתגריו, דור דור ומענותיו. אם בזמנים עברו מרכז הדיון היה מול הפילוסופיה היוונית והנצרות, הרי שכיום האתגרים הם בעיקר מול החילונות והאתאיזם. בסדרת #המדריך_לנבוך_הצעיר נסקור מספר ספרי אמונה משמעותיים שיצאו בדורנו, וננסה לעמוד על טיבם. בואו נתחיל.

***

נפתח את הסדרה עם ספר שעוסק רובו ככולו בשאלת היסוד. "אלוהים משחק בקוביות" (ידיעות ספרים, 2011) של הרב מיכאל אברהם (מ"א) מתמודד עם שאלת קיומו של אלוהים. זהו מעין "ספר תגובה" לספרו הפופולרי של ריצ'רד דוקינס "יש אלוהים?", שמציג את הטיעונים המרכזיים של האתאיזם בימינו, ומתמקד גם בסוגיית האבולוציה והשלכותיה האמוניות.

הרב מ"א נכנס לעובי הקורה של הטיעונים הלוגיים והפילוסופיים,חושף את הנחות המוצא הסמויות של האתאיזם המטריאליסטי, ותוקף אותן. אלו דיונים שמחזירים למגרש את מיטב ההוכחות לקיומו של אלוהים בימי הביניים: הטיעון מן התכנון(עולם מתוכנן מצביע על מישהו שתכנן אותו); הראיה הקוסמולוגית (אם לכל דבר יש סיבה, אזי חייבת להיות 'סיבה ראשונה' שהתחילה את הכל) ועוד. גם השאלה על המטריאליזם – האם העולם מורכב גם מהיבט רוחני או ש'הכל חומר' – נכנסת בחומר הנלמד.

להוכחות הללו הרב מ"א מבצע תיקוף ו'עדכוני גרסה' (הדרושים בעקבות ההתפתחויות הפילוסופיות בתקופה המודרנית), ומחזיר אותם למגרש הדיונים העכשווי. הניתוח רחב ומעמיק, והאבחנות שעולות בספר חדות ומושחזות. במישורי הדיון הפילוסופיים, רוב ככל הקוראים הנבוכים יצאו מהספר עם תובנות חדשות בנוגע לשאלות הללו.

זהו ספר עיון למיטיבי לכת. לאלו שמחפשים דיון תשתיתי ביסודות הפילוסופיים זהו ספר מעולה, אך אלו שמעוניינים במשהו מעט יותר קליל יתקשו להחזיק מעמד. יש גם לציין שיש היבט מעט 'טרחני' בספר, כשלעיתים עולה התחושה שיש חזרתיות מסוימת בדבריו.

וכאן גם חשוב גם להצביע על גבולות הגזרה של הספר, וממילא גם על מגבלותיו. כפי שמ"א מציין בעצמו, הספר דן אך ורק בשאלת קיומו של אלוהים, ללא הבדלי דת. זהו 'אל פילוסופי', והדיון ב'אל יהודי' (השגחה, התגלות בהר סיני וכו') אינו שייך לתחומו. יותר מזה, מי שמרגיש שהדיון במישור הלוגי לבדו לא ממצה את הרבדים הנוספים של חיינו האמוניים (וחיינו בכלל), יתקשה להתחבר לספר זה, כמו גם לגישתו הכללית של מ"א. את הביקורת הזו תמצת בחריפות אחד ממבקריו בכך ש"הלוגיקה העבירה אותו על דעתו".

בסך הכל, לספר של הרב מיכאל אברהם (ולדבריו באופן כללי) יש מקום חשוב מאד בשיח האמוני בימינו. לאלו שנבוכים במישור הלוגי-פילוסופי, כדאי ללמוד אותו ואת ספריו. לאלו שמרגישים ששאלותיהם האמוניות אינן נמצאות במישור הלוגי בלבד, מוזמנים להישאר איתנו לפרק הבא בסדרה.

דעת; תורה

דעת; תורה הינו מיזם להפצת תוצרי בית המדרש למחשבה ברשת האינטרנט. עקבו אחרינו גם בפייסבוק :-)

דעת; תורה הוא פרויקט ייחודי בבית המדרש למחשבה יהודית. הפרויקט מבקש להיות מקום לתוכן תורני והגותי איכותי, ולמבקשי דעת וחכמה במרחב הרשת.